Illustration av öppen bok med en kvinna bredvid som håller i en magnet och försöker dra in läsare.

Kurs: Marknadsför din bok

Lärare: Gabriella Kjeilen

  • 30 avsnitt
  • 1h 52min
  • Släpptes juli 2022
Köp medlemskap

Därför behöver du marknadsföra dig

03:02 | Provavsnitt

Samtidigt som det blir enklare att släppa en bok blir det också än högre konkurrens när det kommer till att faktiskt nå ut och hitta läsare.

Spela upp avsnitt

Din marknadsföringsresa

03:13 | Provavsnitt

Din marknadsföringsresa kommer inte se ut som din författarkompis. Du kommer hitta ditt eget sätt, där du känner dig bekväm och där du hittar din publik.

Spela upp avsnitt

Marknadsföring vs sälj

02:45 | Provavsnitt

Syftet med att marknadsföra dig och din bok är att din boks målgrupp ska veta om att boken existerar och bli intresserade av den.

Spela upp avsnitt

Lär dig knepen för att marknadsföra din bok som egenutgivare

Idag är det enkelt att bli egenutgivare men för att nå ut till läsare krävs det att du marknadsför din bok. För samtidigt som det är lättare att komma igång med egenutgivning släpps det många böcker varje dag och det är lätt att försvinna i bruset.

Du kan sköta allt helt själv

Genom att hitta din målgrupp, vägar att nå dem och lära dig skapa engagemang kring dig och din bok kan du nå ut och hitta läsare för din bok.

Envishet är den bästa egenskapen hos en egenutgivare och det gäller allra främst vid just marknadsföringen. Varje satsning för dig närmare ditt mål och dina läsare.

Om kursen Marknadsför din bok

Den här kursen riktar sig till dig som är författare och vill lära dig marknadsföra din egen bok för att hitta läsare.

Du kommer få koll på hur du kan börja marknadsföra tidigt, redan innan din bok ens är färdigskriven, och hur du sedan skapar synlighet för din bok inför, under och efter ditt boksläpp.

Du kan med fördel se kursen redan medan du skriver ditt bokmanus, för marknadsföringen är bra att börja med i god tid innan boken finns i bokhandeln.

Läraren Gabriella lär dig hur du:

  • Hittar din målgrupp och vägarna till den
  • Bygger upp ditt författarskap och dig som varumärke
  • Skriver en författarpresentation
  • Skapar en digital närvaro
  • Tar kontakt med press och media
  • Skriver pressmeddelande
  • Sätter ihop ett presskit
  • Bokar signeringar, föreläsningar och författarbesök
  • Arrangerar en bokrelease
  • Hittar recensenter och samlar in omdömen

Efter kursen kan du arbeta för att marknadsföra din bok och har tagit fram en plan för var du ska börja. Du har också koll på hur du utvärderar och fortsätter arbeta med marknadsföring genom ditt författarskap.

Om läraren Gabriella Kjeilen

Gabriella är förläggare och författare på Seraf förlag där hon har huvudansvar för förlagets marknadsföring. Dessutom började hon själv sin resa som just egenutgivare.

”Din marknadsföringsresa kommer inte se ut som min. Den kommer inte heller se ut som din författarkompis. Du kommer hitta ditt eget sätt, där du känner dig bekväm och där du hittar din publik.”

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Författare